Sporten in tijden van corona

Door de opmars van het coronavirus COVID-19 worden er momenteel omvangrijke maatregelen genomen in het belang van de publieke gezondheid. Ook op sportief vlak zijn er heel wat acties ondernomen. Marathons zijn uitgesteld, voetbalwedstrijden en cyclosportieve tochten afgelast en zwembaden gesloten...


Sporten is en blijft uiteraard gezond en de komst van het coronavirus moet zeker niet betekenen dat we onze sportactiviteiten moeten stopzetten. Onze adviezen voor sporten in tijden van corona:


ZWEMMEN

Een droogtraining gefocust op kracht is een mooi alternatief om de zwemconditie te onderhouden en tegelijk functioneel en sportspecifiek aan je krachtuithouding te werken. Vervang je zwemsessie dus door 1 uur droogtraining. Pijnlijke last aan je schouders na een dergelijke sessie? Verminder je oefengewichten als je die gebruikt en beperk het aantal trainingen tot 2 maal per week. Als je meer dan 2 zwemtrainingen per week afwerkt, kun je jouw basisconditie verder onderhouden door een rustige duurloop van 1 uur af te werken.


FIETSEN

Vervang je geplande rit, granfondo of cyclosportieve door een individuele rit met hetzelfde aantal kilometers en hoogteprofiel. Wie in een club zit, kan in kleine groepjes samen fietsen.* Wedstrijdsimulaties op de openbare weg of in groep zijn wellicht nog gevaarlijker dan het coronavirus zelf, dus dit raden we zeker af. Wil je toch graag jouw geplande wedstrijdprikkel inbouwen, doe dit dan alleen langs een vaart of kanaal en wees altijd voorzichtig.


"Wedstrijdsimulaties op de openbare weg zijn wellicht nog gevaarlijker dan het coronavirus zelf"

LOPEN


Op zich zijn er weinig beperkingen om te blijven lopen. Recreatieve lopers kunnen perfect hun wekelijks trainingsregime blijven volgen. Ook voetballers, hockeyspelers en beoefenaars van andere loopsporten kunnen met looptrainingen hun fysieke fitheid onderhouden.

Wedstrijdlopers die met het probleem van een afgelaste wedstrijd zitten, kunnen op de datum van die race een wedstrijdsimulatie doen. Zet jezelf tijdens zo'n sessie onder druk en probeer de vooropgestelde doelen te halen. Wees niet teleurgesteld als dit niet helemaal lukt, want in een echte wedstrijd kun je net dat tikkeltje meer! Zit je in een loopclub, dan kan je opnieuw "en petit comité" afspreken om jullie gezamenlijke trainingsdoel toch te gaan simuleren op het moment waarop dat normaal ging doorgaan.**


Dus geen reden tot paniek. Sporten geeft de immuniteit een boost en die immuniteit kunnen we altijd goed gebruiken. Voor sporters die hun doel voor ogen zagen verplaatst of afgelast worden, is het kwestie van met een positieve mindset verder te gaan en creatief bezig te blijven. Hier wilden we je alvast enkele waardevolle alternatieven aanreiken.


Dirk Demaré, Dieter Vercaigne


* Deze blogpost werd geschreven op 12/3/20. Nu raden we aan om je fietsritten alleen uit te voeren.


** Ook looptrainingen of jogsessies werk je momenteel individueel af.

  • Gray Instagram Icon
  • Gray Youtube Icoon
  • Grijs Facebook Icon

FORME sports and rehab - Mandellaan  251 - B-8800 Roeselare

Dieter Vercaigne BVBA - BE0836.707.548